Многомилионното обезщетение на Ред Бул за Хелмут Марко
Потенциалният му заместник и слуховете за Астън Мартин
Наставникът на Макс Верстапен отрича да е бил подложен на натиск да се пенсионира и коментира евентуален трансфер в отбора на Фернандо Алонсо
Провалът на Ред Бул продължава да бъде най-обсъжданата тема във Формула 1. Сезон 2025 на Red Bull Racing ще бъде запомнен като пълен поврат. Вълната от напускания, водена от Адриан Нюи, който се превърна в ключова фигура в Астън Мартин, и продължила със спорното уволнение на Кристиан Хорнер миналото лято, завърши през последните часове с напускането на Хелмут Марко. Всемогъщия съветник, който е замесен в скандал, свързан с изтичане на информация.
Хелмут Марко ще напусне Ред Бул в края на 2025 г., слагайки край на кариерата си от над 20 години като съветник на екипа на Макс Верстапен. Напускането му е представено като решение на Марко да „подаде оставка“. 82-годишният Марко изигра ключова роля в създаването на отбора Red Bull F1 и издигането му до една от силите в шампионата. Той взе важни решения за Red Bull Racing, а по-късно и за втория отбор, Toro Rosso, и отговаряше за младежката програма, която доведе Себастиан Фетел и Макс Верстапен до F1. Въпреки успеха, който Ред Бул постигна с Марко, работещ заедно с Кристиан Хорнер (който беше освободен от поста си по-рано тази година), истината е, че отношенията между Марко и организацията Red Bull ставаха все по-обтегнати.
„Не, не бях подложен на натиск да си тръгна“, заяви 82-годишният пилот в интервю, отговаряйки на слуховете за принудително напускане на отбора на Ред Бул във Формула 1. Финалът на сезона в Абу Даби, където Верстапен загуби световната титла в дуела си с Ландо Норис от Макларън, беше моментът, „в който си казах: „Време е да спра.“ „Минцлаф се опита да ме убеди да остана, но видя, че съм последователен и се разделихме приятелски“, добави той. По този начин съветникът категорично отрече възможността да се присъедини към Астън Мартин, където в момента е базиран Нюи и чийто интерес към подписването с Верстапен е добре известен.
„Не. Не обмислям да се преместя в друг отбор. Както и да е, всичко това са просто глупави слухове, разпространявани главно от британската преса“, заяви той.
Относно плановете си, той заяви: „Е, няма да започвам да храня гълъбите, вече имам достатъчно работа.“ Неговият заместник остава загадка, въпреки че името на Фетел, многократен шампион и пилот, обучен под ръководството на Хелмут, набира скорост като водещ кандидат за присъединяване към организацията Ред Бул в Милтън Кийнс. „Моето мнение е без значение. Отборът решава всичко. Има много имена, но все още не е взето решение“, заяви Марко.
Напускането му няма да дойде без цена. Вече изтекоха подробности за обезщетението, което ветеранът-консултант ще получи. Той беше ключова фигура във възхода на отбора до един от лидерите във Формула 1, в продължение на 20 години и напускането му няма да бъде без разходи. Според немския вестник Bild, вече бившият консултант ще получи пълното изплащане на договора си, което се равнява на очаквано обезщетение от около 10 милиона евро. Тази цифра, макар и да не е официално потвърдена от Ред Бул, представлява признание за значението на работата му в отбора, особено в идентифицирането и развитието на таланти като Себастиан Фетел и самият Верстапен, и двамата четирикратни световни шампиони във Формула 1.
