Представянето на Ферари е като „отстъпваща скарида“
Неуспехите на болидите на Ферари през 2023 г. сега се превръщат в обект на присмех. Дори пристрастните италиански медии си позволяват вече да се подиграват с легендарната марка от Маранело.
Последният кошмар за Ферари дойде в Унгария. „Червените кончета“ изживяха пореден грандиозен провал, като имаше доста отборни грешки, които бяха съпътствани от лоша тактика на състезателите. Пилотите на тима завършиха на седмо и осмо място в крайното класиране на писта „Хунгароринг“.
Италианските медии дадоха на Ферари само 4 от 10 възможни точки за представянето на тима в Унгария.
„Червеното вече не е цветът на славните победи, а на отстъпваща скарида“, написаха медиите на Ботуша.
Журналистите дадоха на Шарл Льоклер по-висок резултат от неговия съотборник Карлос Сайнц. Но пилотът от Монако бе оценен само с 5 от 10 възможни точки. Въпреки провала, Льоклер отрече да е „демотивиран“.
„Льоклер получи още едно наказание, този път за превишена скорост в питстопа. Така той падна от шесто на седмо място. Имаше неизправност с гумите. Накратко, все още не му е дошло времето да побеждава и със сигурност няма да е този сезон.“
Лео Турини, един от най-опитните и уважавани италиански журналисти, каза, че този провал идва във време, когато се отбелязва годишнина от поредните победи на Ферари през юли 2022-а.
„Изглеждаше като началото на нова „червена ера““, пише той в колоната си за италианска медия. „Изминаха 12 месеца и пропадането вече е очевидно. Цялата статистика е с отрицателни показатели“, добави Турини. „Потискащата истина е, че това Ферари, което виждаме, нанася удар върху тези, които го обичат. Определено не виждаме как може да се промени това.“
„Никой не очаква чудеса като изпреварване на Макс Верстапен и неговия Ред Бул. Но изоставането на „червените кончета“ от пилотите на Макларън и Мерцедес в Унгария е наистина притеснителен факт за тима на Ферари. Какво правят Джон Елкан, Бенедето Виня и Фред Васьор по въпроса?“, пита Турини.
Бившият пилот от Формула 1 Виталий Петров се съгласява с журналиста, че в момента определено не се вижда светлинка в края на тунела за Ферари.
„Какви планове имат, какво правят, никой не знае“, каза руснакът пред медиите.
„Всички те се оплакват – от различни гуми или от актуализации, които не работят правилно. Възможно е във Ферари вече да се готвят за следващата година. Но е ясно на всички, че никой не иска да говори открито за това“, каза още Петров.
Сайнц предупреди Ферари
Испанецът заяви на своите шефове, че може да се наложи да си „потърси“ друго място за 2025 г.
Шефът на отбора Фредерик Васьор и президентът на Ферари Джон Елкан казаха през последните дни, че все още не е приоритет да се преговаря за нови договори със Сайнц и Шарл Льоклер за следващия сезон.
Испанецът Сайнц обаче е очевидно изнервен.
„Трябва да бъда честен“, каза той пред журналисти. „Не ми харесва да влизам в последната си година от договора си, без да знам къде ще се състезавам следващата година. Изпитвал съм подобна ситуация и преди с Ред Бул и Рено. Знам, че подобно положение не е никак добро. Определено не е правилното нещо.“
28-годишният пилот посочи, че би искал да подпише с Ферари за сезона през 2025 г.
„Моят приоритет и основната ми цел е да спечеля с моя тим един ден. И мисля, че го казах много ясно“, заяви Сайнц. „И затова им давам да си помислят тази зима. Ако не, тогава ще е време да се огледам за нещо друго.“
Неговият френски шеф Васьор обаче каза, че и Сайнц, и Льоклер са започнали този сезон, знаейки много добре, че преговорите за договор ще започнат едва „в края на юли“.
„Честно казано, надявам се и двамата да останат“, каза той.
Васьор също каза на кореспондента Лео Турини, че другите топ пилоти също все още не са с ясни бъдещи планове, дори и за следващата 2024 г.
„Кога изтича договорът между Люис Хамилтън и Мерцедес?“, попита той. „Все още нищо не се знае за съдбата на Люис. Ние, от друга страна, имаме договор с Шарл и Карлос за цялата 2024 г.“
Що се отнася до Льоклер, той разкри в Австрия, че преговорите за договор с Ферари всъщност „постепенно“ започват.
И това дойде преди екшъна на пистата, в който Сайнц изглеждаше недоволен, че трябвало да помогне на своя съекипник, което в крайна сметка навреди на собственото му представяне.
„Нищо не е вярно в спекулациите, че Ферари предпочита Льоклер“, настоява Васьор. „Няма причина да го правим. В момента всички знаят, че пилотите нямат подходящи коли, с които да печелят. Естествено е това да предизвиква разочарование у тях. Очевидно през зимата очакванията на Шарл и Карлос бяха много различни. “
Слуховете за контакти между Сайнц и Ауди се появяват отново след Гран при на Унгария
Испанецът може да бъде определен за един от следващите напускащи тима на Ферари, твърди бившият пилот от Ф1 Ралф Шумахер.
Шефът на отбора Фредерик Васьор призна пред медиите, че отборът от Маранело прави „твърде много грешки“ през този сезон.
„Прекарах последните 35 години от живота си край пистата. Веки понеделник изучавам грешките, които направих“, каза той пред журналистите. „Но мисля, че ако зададете същия въпрос на Тото Волф, той ще отговори по същия начин.“
Карлос Сайнц напусна Будапеща, след като видимо бе ядосан от поведението на отбора му. Според него, Ферари повече предпочита неговия съотборник Шарл Льоклер в стратегията на състезанието.
„Предполагам, че всичко това се направи, за да компенсира поведението му в питстопа“, каза испанецът. Мисля, че го виждате конспиративно, а не е така. Той имаше бавно спиране и те искаха да компенсират това.“
Шумахер каза, че Льоклер сам е влошил ситуацията си, като е карал с превишена скорост в питстопа.
„Това са неща, които виждаме да се случват с него.“, заяви той пред германските медии.
Сайнц, от друга страна, вече прави редовни публични изявления относно желанието си да започне преговори за договор с Ферари за периода след 2024 г.
„Създава се усещането, че той е загубил доверие в отбора“, каза Шумахер. „Чувам слухове, че баща му търси алтернатива за него. Нещата около Ферари са катастрофални в момента.“
28-годишният Сайнц е свързван с трансфер в притежавания от Ауди отбор Заубер. Очаква се това да стане преди окончателното преминаване на тима към германския концерн, което ще се случи през 2026 г.
„Бащата на Карлос Сайнц е близък с Фолксваген Груп, най-вече заради участието си в ралитата“, каза Шумахер, „Ауди има нужда от опитен пилот, когато става въпрос за Формула 1 през 2026 г. В същото време Карлос не прави особено впечатление през този сезон. Той се опитва да се докаже, но допуска твърде много грешки. Представянето му е много непостоянно. Това не е добра визитка за бъдещето му.“
Междувременно някои предполагат, че Льоклер очевидно губи търпение с Ферари, особено предвид тона на някои от неговите радио съобщения наскоро.
Пилотът от Монако, който подобно на Сайнц има договор до края на 2024 г., заяви, че „червените кончета“ са тръгнали за Унгария с „големи очаквания“.
Когато го попитаха дали е деморализиран, Льоклер бе лаконичен: „Напротив. Аз съм мотивиран на 200 процента и ще дам всичко от себе си до последното състезание.“
Но според Сайнц във Ферари ще имат много работа през следващите седмици и месеци.
„Трябва да внимаваме, защото нашите съперници се развиват много. Макларън и Мерцедес имаха по-добро състезателно темпо от нас“, каза той на Хунгароринг. „Въпреки че разработваме колата, тя има някои недостатъци, които не можем да коригираме. Няма по-добро място.“
Междувременно испанецът твърдо настоява за подписването на нов договор, за да продължи да се състезава с „червените кончета“ и след 2024 г.
Сайнц сподели, че иска сделката с тима да бъде приключена възможно най-скоро. Но в Унгария се съгласи с решението на шефа на неговия отбор Фредерик Васьор да отложи преговорите за момента.
Сайнц продължава да дава разнопосочни сигнали. За последно, след Гран при на Унгария той каза, че определено иска да остане.
„Моят приоритет, разбира се, е да продължа във Ферари. Не виждам по-добро място във Формула 1 в момента от отбор като Ферари, който има амбицията да спечели отново“, каза той пред журналисти. Искам да спечеля още едно състезание възможно най-скоро и, ако е възможно, да се боря за световната титла. И тъй като и отборът има такава цел, не виждам защо да не продължим нашето сътрудничество.“
„Казвал съм го много пъти – винаги обичам да започвам последния сезон от моя договор, знаейки къде ще се състезавам догодина. Това отново е моето намерение и сега.“
След това репортер се пошегува, че някой с екип на Ферари трябва да му донесе договора, за да го подпише веднага.
Смеейки се, 28-годишният Сайнц отговори: „Да, но зависи и какво пише в него.“
Наистина, Ферари е известен с това, че е един от най-стресиращите отбори във Формула 1. „Червеният“ тим постоянно е съпътстван от слухове и спекулации.
„Подобна ситуация може да е изтощителна, но не и за мен“, каза Сайнц. „Ако не сте като мен и сте в началото или края на кариерата си, може да прегорите от такова напрежение. Не го отричам. Но аз съм свикнал с подобно положение и съм щастлив, че съм пилот на Ферари. Медийният шум и спекулации не ме изтощават, нито ме засягат, защото не позволявам да определят начина, по който мисля и се състезавам.“
Сайнц заяви, че очаква с нетърпение предстоящите преговори.
„Това е като всичко в живота“, продължи испанецът. „С шефовете трябва да стигнем до съгласие, да си стиснем ръцете и да подпишем договор. Те вече знаят, че винаги ще върша моите задължения и ще направя всичко възможно, за да продължа да се състезавам в отбор като Ферари.“
Запитан дали изпитва притеснения за несигурността на бъдещето си, след като слуховете вече свързват Алекс Албон с неговото място за сезон 2025-а, Сайнц отговори: „Не съм нервен. Да, определих дата – зимата тази година – за да се опитам да разбера какво ще се случи по-нататък, но ще мисля повече за това в края на сезона.“
„Просто съм фокусиран върху представянето си през сезона. Може би ще поразсъждавам през лятото, защото имаме три седмици почивка и е естествено да мисля за тези неща. Но сега и между състезанията няма време да спрем и да помислим за това.“
Междувременно според италианските медии, тимът на Ферари е подписал договор с инженера по производителността на Мерцедес Лоик Сера. Неговата задача е повече от ясна – да подобри представянето на „червените“ болиди до края на сезона.