Формула 1

ФИА потвърждава подозренията на Фернандо Алонсо за измама във Формула 1

ФИА потвърди, че няколко отбора са използвали незаконни устройства за намаляване на износването на гуми по време на спринта за Гран При на Бразилия, нещо, за което испанецът намекна след състезанието.

Двукратният световен шампион Фернандо Алонсо, който завърши четиринадесети в Гран При на Сао Пауло (Бразилия), двадесет и първото състезание от Световния шампионат във Формула 1, заяви на пистата Интерлагос, където отпразнува двете си титли (2005 и 2006), че завършването на тази позиция „е разочароващо, особено след добрия спринт“, в събота, в който завърши шести.

Подозренията на Алонсо

След разочарованието си, астуриецът изненада медиите с изявление, което предизвика значителни противоречия. „Не мога да бъда напълно честен, но всички се подобриха много“, отбеляза астуриецът в коментари, които първоначално можеха да се тълкуват като поредна критика към Aston Martin. Но по-късно AutoRacer IT заяви, че те се отнасят до подозрение, което пилотът има. Алонсо смята, че някои съперничещи си отбори се опитват да манипулират състезанието зад гърба на FIA.

Тези подозрения вече са потвърдени от самата ФИА, както съобщава Auto Sport Japan.

Използвани ли са незаконни устройства ?

По време на уикенда на Гран При на Сао Пауло, значителните разлики в производителността между спринтовата надпревара и квалификациите за някои автомобили повдигнаха въпроси относно тяхната законност, особено по отношение на защитата на долната част на каросерията, която според някои намалява износването на панелите на долната част на каросерията по начин, неразрешен от регламента.

Съгласно действащите технически разпоредби, титаниевите защитни плочи, разположени в три области на долната платформа на автомобила, трябва да бъдат изработени от титаниева сплав, отговаряща на стандартите AMS 4928 или AMS 4911. Те трябва да бъдат разположени на точно същата височина като платформата и да образуват гладка повърхност. Чрез измерване на износването на повърхността след всяка тренировка, квалификация или състезание, отборите могат да изчислят колко износване ще претърпи дъската по време на състезанието и да се опитат да поддържат предписана дебелина, за да избегнат дисквалификация. В Интерлагос няколко ръководители на отбори и технически директори потвърдиха, че значителен брой отбори са открили как да накарат титаниевите плочи да абсорбират големи количества топлина.

Колкото по-висока е температурата на титановата плоча, толкова по-голямо е нейното разширение, което я кара да седи под самата предпазна плоча. Това се случва, когато болид от Формула 1 се върти неконтролируемо, генерирайки искри. Само предпазните плочи влизат в контакт с пистата, докато предпазната плоча, бидейки малко по-висока, не се износва. Това означава, че колата ще се счита за легална след проверка от техническия комитет на FIA, след сесията. И тъй като пилотите са склонни да се връщат в боксовете доста бавно след сесия, топлината, генерирана от предпазната плоча, се разсейва и титановата сплав се връща в първоначалната си форма, образувайки отново плоска повърхност с предпазната плоча, което я прави напълно легална.

Каква е позицията на FIA

След тежките удари, претърпени от два или три автомобила по време на спринт състезанието, техническият делегат на FIA Джо Бауер реши да инспектира защитата на долната част на всички автомобили, за да се увери, че отговарят на правилата преди квалификацията. Според гореспоменатия източник, Бауер е открил устройства, инсталирани на няколко автомобила с единствената цел да нагряват защитата на долната част на каросерията, и е наредил тяхното премахване преди началото на Q1. В резултат на това засегнатите отбори бяха принудени леко да повдигнат задната част на автомобилите си, което доведе до загуба на притискателна сила отзад и намаляване на конкурентоспособността и времената за обиколка. Същият източник посочи, че макар почти всички отбори да използват технологията в различна степен, за някои тя е особено ефективна на писти с гладки повърхности, където автомобилът може да бъде значително понижен, като по този начин се увеличи притискателната сила. Съобщава се, че ФИА работи върху техническа директива, която би забранила използването на определени материали върху долната част на автомобилите, но е малко вероятно тя да влезе в сила до следващата година, когато F1 въведе нови технически регламенти, които значително ще намалят ефекта на земята.